Rob Kemps kiest het portret van Bas bij Sterren op het Doek
Zaterdag 26 november zaten we voor de buis gekluisterd om de aflevering van Sterren op het Doek te bekijken waar Bastiaen Vries aan deelnam. Onze begeleidende kunstenaar was namelijk een van de drie kunstenaars die een portret schilderde van Rob Kemps: zanger, entertainer en presentator. En dat niet alleen, Kemps verkoos ook het portret gemaakt door Bas mee naar huis te nemen boven de portretten gemaakt door Willeke Timmer en Bob Jonkers! Kortom, Bas maakte het winnende portret van deze aflevering.
Hoe kwam je bij Sterren op het Doek terecht?
‘Twee jaar geleden heb ik mezelf opgegeven toen ik nog in Duitsland woonde. Eerst hoorde ik niets dus ik dacht dat gaat niet lukken. Maar toen werd ik afgelopen maart gebeld en vroegen ze me om filmpje te sturen en formulieren in te vullen. Dat filmpje heb ik samen met mijn partner Franco gemaakt. Meteen de volgende dag belden de programmamakers op omdat ze het zo’n leuke video vonden. De dag erna kwamen ze al langs op mijn atelier. Twee redacteuren stelden vragen en filmden me om te zien hoe ik op beeld overkwam.’
Hoe benader je zo’n schilderij?
‘In dit geval leerde ik Rob beter kennen doordat hij door presentator Özcan Akyol geïnterviewd werd. Özcan wist door indringende vragen dichter bij de essentie van Rob als persoon te komen dan we hem in het algemeen van TV kennen. Tijdens het gesprek lette ik op Robs mimiek terwijl hij sprak en op bepaalde karaktertrekken. Ook lette ik op waarover Rob praatte en wat hij belangrijk vindt. Met die gegevens wordt hij voor mij een levend persoon en weet ik hoe ik die persoon kan interpreteren voor het schilderij. Tijdens dat interview hebben we ook foto’s en schetsen gemaakt. We kregen anderhalf à twee uur de tijd om hem te schetsen. Dat is eigenlijk een onderzoek naar de vorm en kleuren van het gezicht van de persoon. Daarna ging ik in mijn eigen deel-atelier aan de slag en begon toen aan het uiteindelijke doek.’
Wat wilde je met het portret uitdrukken?
‘Wat ik spannend vond is om Rob anders te laten zien dan zoals de meeste mensen hem kennen, namelijk als “de entertainer en artiest met de grote speelse mimiek”. Ik wilde hem meer laten zien zoals hij in zijn privéleven is. Ik wilde zowel Robs serieuze, zorgzame als ook zijn uitdagende en vrolijke kant in het portret naar voren laten komen.’
Bastiaen wilde ook Rob’s passie voor Jacques Brel op een subtiele wijze in het schilderij terug laten komen en koos daarom voor de wolken die op de hoes van Brel’s laatste album “Les Marquises, 1977” afgebeeld zijn. Deze wolken waren gefotografeerd op het eiland Hiva Oa waar Brel zijn laatste jaren van zijn leven woonde en ook begraven is. Ook de titel van het schilderij Il y a dans ses cheveux un peu d’éternité (vert. er is in zijn haar een beetje eeuwigheid) is een verwijzing naar Jacques Brel uit zijn lied Il y a.
‘Om te zien welke achtergrond het beste was voor het portret heb ik in Photoshop meerdere ideeën uitgeprobeerd. De wolken die qua symboliek een mooie verwijzing waren, vond ik uiteindelijk ook het meest passend voor het totale beeld. Daardoor zit een extra laag in het schilderij, ook al ziet niet iedereen die verwijzing naar Brel. De wolken op de achtergrond brengen extra spanning in het beeld en daardoor wordt het hele schilderij opgetild,’ zegt Bas.
Wat vond je het moeilijkste aan meedoen met dit programma?
‘Da’s een goeie vraag. Wat ik een uitdaging vond is dat je iets wil maken wat je niet alleen voor jezelf maakt maar ook voor iemand anders. Je probeert je in te leven in wat iemand zou willen. Normaal gesproken heb ik meer contact met de geportretteerde. Nu moest ik veel eigen interpretatie in het idee leggen zonder dat je precies weet wat diegene wil. Hierdoor was het voor mij ook spannend of Rob uiteindelijk voor mijn portret zou kiezen.’